JĘZYK POLSKI


PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIENIA Z JĘZYKA POLSKIEGO


ZAŁOŻENIA OGÓLNE:
Ocenie podlegają:
  •  Wiadomości 
  • Umiejętności 
  • Aktywność, zaangażowanie, systematyczność 
  • Możliwości ucznia
WARUNKI DO SPEŁNIENIA PRZEZ UCZNIA:
  • Uczeń posiada zeszyt, w którym systematycznie dokonuje zapisów, podręcznik i dodatkowe pomoce  (zeszyt ćwiczeń, długopis piszący, ołówek, linijka) 
  • Uczeń odrabia zadania domowe ustne i pisemne,
  • Uczeń czyta w domu wskazane wcześniej teksty utworów literackich,
  • Uczeń stara się pracować na lekcjach, wykonując polecenia nauczyciela lub pracując w grupie.
  • Uczeń powtarza przyswajaną wiedzę, czego efektem jest zaliczanie poszczególnych sprawdzianów, testów, prac pisemnych.
OCENIANIE WIADOMOŚCI UMIEJĘTNOŚCI ODBYWA SIĘ:
w formie ustnej:
  • odpowiedzi ustne 
  • czytanie 
  • recytowanie wierszy
w formie pisemnej:
  • sprawdziany zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem
  • kartkówki 
  • krótkie sprawdziany z trzech ostatnich lekcji mogą być niezapowiedziane
  • test diagnostyczny pod koniec semestru
Uczniowie, którzy nie piszą sprawdzianów, np. po chorobie lub z innych uzasadnionych przyczyn, zobowiązani są do uzupełnienia ich w terminie do 2 tygodni, po uzgodnieniu z nauczycielem

inne oceny: 
  • prowadzenie zeszytu 
  • ocena z zadań domowych 
  • aktywność podczas lekcji, konkursów, występów artystycznych 
  • zadania dodatkowe
Uczeń ma prawo poprawić ocenę dla siebie niekorzystną po uzgodnieniu tego z nauczycielem.
Uczeń ma prawo dwa razy w semestrze zgłosić nieprzygotowanie do zajęć za wyjątkiem zapowiedzianego sprawdzianu lub testu.
Uczeń ma obowiązek uzupełnienia notatek (także zadań domowych) za czas swojej nieobecności jak najszybciej po powrocie do szkoły (w uzasadnionych przypadkach nauczyciel m a prawo zwolnić go z tego obowiązku lub określić, które partie notatek mogą być pominięte).
Uczeń (tylko na początku lekcji) może zgłosić bez żadnych konsekwencji  nieprzygotowanie do zajęć – dwa razy w semestrze
Nie dotyczy to wypowiedzi pisemnych (zapowiadanych wcześniej), długoterminowych prac domowych oraz recytacji, prezentacji/referatów, lekcji powtórzeniowych).

Braki zadań domowych odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym - brak zadania to ocena niedostateczna. Braki należy uzupełnić.
Ocena końcoworoczna (semestralna) wystawiana jest na podstawie ocen cząstkowych.
Oceny cząstkowe nie są równoważne. Ocena semestralna czy końcoworoczna nie jest liczona jako średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
Do zeszytów przedmiotowych wpisywane są oceny z przedmiotu, które zobowiązani są podpisywać Rodzice.

 Na koniec semestru/roku nie przewiduje się zaliczania materiału.

KRYTERIA OCEN:
stopień niedostateczny  -ndst otrzymuje uczeń, który:
  • na poziomie swoich możliwości nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu nauczania,a braki w wiadomościach i umiejętnościach pomimo wsparcia ze strony nauczyciela uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy i umiejętności z tego przedmiotu 
  • nie wykonuje zadań o niewielkim, elementarnym stopniu trudności, nie wykazuje aktywności i chęci współpracy z nauczycielem w celu uzupełnienia braków
stopień dopuszczający -dop - otrzymuje uczeń, który:
  • wykonuje zadania o niewielkim stopniu trudności
  • opanowane treści wykazują braki w wiadomościach i umiejętnościach
    w zakresie podstawowym, braki
    te na poziomie swoich możliwości i przy wsparciu nauczyciela uczeń może usunąć                                     
stopień dostateczny -dst - otrzymuje uczeń, który:
  • opanował podstawowe treści programowe
  • wykonuje zadania o średnim stopniu trudności na poziomie swoich możliwości
  • stara się pracować na lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela
stopień dobry -db - otrzymuje uczeń , który:
  • opanował treści i umiejętności istotne w strukturze przedmiotu na poziomie podstawowym
  • pracuje na lekcjach, wykonuje polecenia nauczyciela
  • powtarza swoją wiedzę czego efektem jest zaliczanie poszczególnych sprawdzianów
stopień bardzo dobry-bdb - otrzymuje uczeń, który:
  • opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w zakresie podstawowym i ponadpodstawowym
  • uczeń aktywnie pracuje na lekcjach indywidualnie lub w grupie 
  • bierze udział w konkursach, występach artystycznych, przygotowywaniu prac dodatkowych
stopień celujący -cel - otrzymuje uczeń, który:
  • posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program przedmiotu w danej klasie,
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu
  • zadań teoretycznych lub praktycznych, rozwiązuje zadania wykraczające poza program danej klasy
  • samodzielnie przygotowuje pomoce według wskazań nauczyciela i potrafi je zaprezentować podczas lekcji
  • wykonuje prace dodatkowe
  • odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych
                                                                  /opracowała M.Kucia/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz